Jak wybrać mówcę?

20 września 2018: admin

Popularność Motivational Speaking rośnie gigantycznie. Czasem myślę sobie, że jestem dinozaurem tego rynku … kiedyś byłem w stanie wymienić nazwiska zdecydowanej większości polskich mówców. Zarówno tych dojrzałych, można powiedzieć, że weteranów, którzy występują już ponad 10 lat – czy to nie zabawne, że weteranem jest ten, kto świadczy usługi dekadę? Znałem też ofertę wielu młodych – wchodzących na rynek speakerów. Jednak od pewnego czasu coraz częściej jestem zaskakiwany ofertami nowych osób wchodzących na rynek. Niezwykle cieszy mnie dynamika wzrostu tego rynku.

I pomimo tego, że świadomość Klientów – Agencji Eventowych, pracowników Marketingu czy HR – gigantycznie rośnie to cały czas widać pewnego rodzaju konieczność rozwoju wiedzy na temat zastosowania usług mówców. Ważne jest, abyśmy rozróżniali usługi różnych mówców. Na pierwszym miejscu warto wskazać na usługi Celebrity Speakers.

To w sumie chyba najbardziej rozwinięta oferta usług. To wystąpienia realizowane przez byłych polityków, znanych sportowców czy popularnych celebrytów – aktorów, muzyków, prezenterów telewizyjnych, czy … skutecznych biznesmanów. W ramach tych wystąpień osoby prowadzą głownie wystąpienia na temat swoich dokonań. Czasem opowiadają o trudnej ścieżce prowadzącej do sukcesu. Co jest główną wartością takiego wystąpienia – możliwość poznania osoby z pierwszych stron gazet. Po drugie ludzie mają potrzebę podglądania, zajrzenia „za kurtynę”. Tym samym jeśli znana, publiczna osoba opowiada o kulisach pracy w polityce, o tym jak wygląda życie sportowca i czy aktora to przybliżamy uczestnikom właśnie taką możliwość zdobycia pewnej „unikalnej wiedzy”.

Drugim rodzajem wystąpienia jest Inspirational Speech

tutaj prym wiodą ludzie sukcesu. Często którzy przeszli trudną ścieżkę „od zera do milionera”. Najbardziej znanym światowym mówcą w tym obszarze jest Nick Vujicic, który pomimo tego, że urodził się z gigantycznym kalectwem, pomimo tysiąca trudności, które nawet ciężko sobie wyobrazić nie poddał się. Walczył o normalne życie i wygrał tę walkę. Dziś swoim przykładem pokazuje, że nigdy nie można się poddawać. Wygrał najtrudniejszą walkę – z przeciwnościami losu. Dziś inspiruje ludzi na całym świecie pokazując, że skoro on pomimo pomimo niepełnosprawności fizycznej umie być szczęśliwym i co ważne umie dzielić się swoim szczęściem to tym bardziej jego słuchacze powinni umieć cieszyć się tym co mają. W Polce mamy też swoich mówców, którzy pokazują na swoim przykładzie, że warto, że można. Doskonałym przykładem jest Jacek Walkiewicz, którego „Pełna Moc Możliwości” inspiruje tysiące słuchaczy do podjęcia decyzji, na którymi od dawna się zastanawiali, ale brakowało im impulsu. Główną wartością wystąpień typu Inspirational jest pokazanie słuchaczowi, że skoro innym się udaje, to on też może. Doskonale sprawdzają się te wystąpienia na spotkaniach niebiznesowych lub na spotkaniach przedstawicieli wolnych zawodów, czy niezależnych przedsiębiorców. W ramach tych wystąpień uczestnicy uczą się jak „zrzucić ograniczenia”, które dotychczas sami sobie nakładali. Jednak na spotkaniach w korporacjach budzą wiele kontrowersji. Sam znam przypadek menedżera dużej organizacji, który po takim wystąpieniu zrezygnował z pracy, sprzedał w Polsce mieszkanie i ruszył realizować swoje marzenie – podróż dookoła świata. Nie jestem jednak przekonany, czy dla organizatora spotkania – czyli dla jego pracodawcy był to pozytywny aspekt tego spotkania – firma straciła jednego z kluczowych menedżerów.

Ostatnim poważnym wystąpieniem – bo o Stand-Uperach i komikach pisał nie będę – jest Motivational Speaking.

Różni się od wystąpień motywacyjnych głównie dwoma aspektami. Inspirational Speaker głownie koncentruje się na sobie – na mówcy – po prostu opowiada inspirującą historię swojego życia. Motivational speaker koncentruje się na odbiorcy, na słuchaczu. Głównym celem jest wybudowanie w słuchaczach potrzeby zmiany swojego zadania lub wzmocnienie obecnych zachowań. Po drugie Inspirational Speaker swoim przykładem pokazuje, że zmiana jest możliwa. Motivational speaker pokazuje w jaki sposób jej dokonać. W dużej mierze koncentruje się na rozwoju kompetencji – ta forma w najwyższym stopniu ma wymiar edukacyjny – a tym samym trwały. No i co ważne mowy motywacyjne powinny być powiązane z konkretnym zdaniem przed którym stoi firma. Przygotowanie ludzi do poradzenia sobie w sytuacji zmiany, przejście przez fuzję, czy rozpoczęcie nowego roku biznesowego. Tym samym jest to najczęściej wybierana forma na Kick-Off meeting, cykliczne spotkania zespołu, kongresy i konferencje sprzedażowe.

Jak widać ilość ofert i możliwości wyboru już dziś jest nie mała. Warto zatem przed zaproszeniem mówcy zdać sobie pytanie co chcemy osiągnąć i na bazie tego podjąć decyzję kogo zapraszamy.

Mam nadzieję, że ten artykuł choć częściowo przybliżył Państwu sytuację na rynku wystąpień i możliwych rozwiązań.

Wojciech Herra – mówca motywacyjny specjalizujący się w zaganieniach związanych z psychologią mistrzostwa – zapraszam na stronę http://www.motivationalspeaking.pl